My HeartBeat ^^

Tuesday, March 8, 2011

Reminder~

Ari tu mase naik keta ngan Cik Azie, dia pasang 1 kaset ceramah.. Kadang2 dengar ceramah ni best gak kan.. At least boleh buat kite berfikir sikit.. Mase tu ustaz tu cerita pasal orang2 yang suke sombong.. Dia kate kenapa la kite ni nak sombong2.. Contoh kalo ade org yg sombong sebab dia cantik. Dia cantik sebab dia pakai baju.. Kalo x pakai baju pun dia still cantik sebab ade kulit.. Cuba bayangkan kalo semua orang xde kulit, tengok org sebelah ade daging je, menitik2 darah.. Adeh seram gile aku dengar.. Tapi betul jugak kan.. Maksudnya manusia ni asas dia same je.. So x payah lah rase diri kita ni hebat sangat.. Same je semua umat manusia ni..

Then dia cakap manusia ni suke sangat nak menyesal atas ape yang dah berlaku.. Contoh kita suke cakap, menyesal aku buat camtu, kalo x mesti x jadi camni.. Cth la kan.. Ustaz tu kate x baik kita asyek cakap macam tu.. Benda dah jadi, buat ape nak menyesal lagi.. Setiap kejadian tu mesti ade hikmahnya.. Mungkin kite je yang belum nampak.. X gune pun nak menyesal sangat, masa bukan boleh undur dah pun.. Tapi kalo setakat menyesal sekadar untuk dijadikan pengajaran mase depan tu kire ok la..

Lagi satu benda yang x baik, yang aku rase ramai orang suke buat termasuk diri aku ialah kite suke cemburu tengok kelebihan orang.. Contohnya kita lalu kat depan sebuah rumah banglo yang cantik sgt, kdg2 kite akan cakap besarnya rumah dia, bestnya kalo rumah kita cantik macam tu jugak.. Nak tau cakap macam tu pun boleh mengundang dosa.. Erm aku pun baru tau..

Niat aku tulis ni bukanlah nak berceramah atau nak tunjuk baik pun, sekadar menyampaikan apa yang aku dengar je.. Untuk peringatan kepada diri aku sendiri jugak coz aku ni pun insan yang lemah dan mudah lupa.. 

No comments: